Hvorfor din sundhed er den vigtigste aktie, du kan investere i

Hvorfor din sundhed er den vigtigste aktie, du kan investere i

Du tænker måske, at emnet er lidt udenfor kategori, eftersom siden omhandler investerings tip og anbefalinger, men faktisk er den mest profitable aktie, du kan investere i din egen sundhed.

Får du først alvorlige sygdomme og skavanker, kan længere tids sygemelding koste dig jobbet, du kan blive uarbejdsdygtig i forhold til det job, du bestrider i dag som f.eks. hvis du arbejder i en videnstung stilling, og du får en blodprop i hjernen, der gør, at din hukommelse og koncentrationsevne tager skade. Eller arbejder du som omsorgsmedhjælper i sundhedssektoren – et fysisk krævende arbejde – her skal du kunne lave tunge løft og kunne gå meget i løbet af dagen. Får du en skade, der forhindrer det, må du se dig om efter noget andet. Det kan nemt betyde en økonomisk belastning både i forhold til, hvis du skal omskoles, men også i forhold til, at du skal starte forfra med at oparbejde anciennitet på arbejdspladsen i forhold til lønniveau.

Vi stæser afsted på arbejdet og i privatlivet – selvom vi tænker, at vi er sunde og raske, så har mange danskere et forkert billede af, hvordan tingenes tilstand faktisk er. Det betyder, at vi tror, vi sagtens kan fortsætte med retningen og farten, men pludselig går det galt.

Det oplever de særligt hos BodySDS, en virksomhed der har specialiseret sig i at udføre kropsterapeutiske behandlinger efter behandlingssystemet, Body Self Development System, et koncept, der tager afsæt i det moderne menneske og de skader og udfordringer de har. Her er tilgangen, at man bør se på kroppen som en helhed bestående af både det psykiske og den fysiske tilstand. Er en af disse i ubalance, vil det påvirke den samlede sundhed. Der er noget om citatet; ”En sund sjæl i et sundt legeme”.

Men hvad skal man så gøre for at opnå en sund krop i et sundt legeme, når det ikke er tid og overskud, der er mest af? Vi har spurgt BodySDS om nogle tips til, hvordan man opnår balance mellem krop og psyke:

Få lavet et statustjek ind imellem

Ligesom med tænderne, kan et hul blive værre, hvis det ikke behandles. Ligesådan er det med kroppen – har du for meget fedt omkring de indre organer eller stiger vægten stille og stødt over årene, så er det med at sætte ind nu og vende udviklingen. Gør du ikke det, bliver problemet bare endnu mere kritisk.

Nogle virksomheder specialiserer sig i at lave komplette sundhedstjek, hvor du både får målt konditionstal, fedtprocent, vægt, blodsukkermåling samt en generel sundhedsscreening. Det koster 300-500 kr., men på den måde kan du danne dig et indtryk af, hvor sund eller usund du er. Det ville faktisk være en forbyggende metode til at undgå mange livsstilsrelaterede sygdomme, hvis det blev obligatorisk for danskere at få et tilstandstjek på deres sundhed en gang imellem. Det er en god motivationsfaktor for at ændre på gamle vaner, når man på sort/hvid skrift får besked på, hvad der konkret er i vejen. Så er det også nemmere at målrette en eventuel træningsindsats og nemmere at måle en konkret fremgang ved eventuelt at få foretaget testen igen et halvt år efter.

Lav 10 minutters træning hver dag og tag trapperne

Du kan faktisk komme utroligt lang med blot 10 minutters ekstra træning dagligt. Det skal ikke noget træning, du plejer at lave, såsom at gå med hunden eller cykle til og fra bussen. Det kan være 10 minutters Yoga, dans, eller styrketræning. Det kan også være, at du vælger at tage trapperne 5 gange i højt tempo. Sundhedsstyrelsen siger desuden, at du minimum skal dyrke en ½ times motion hver dag, og at du samtidig skal have pulsen op nogle gange ugentligt. Så forsøg at indtænke mere motion i det daglige, og tilsæt derudover mindst 10 minutters intensiv træning.

Hold helt fri uden mobil, computer og e-mails

I dag er det svært at være offline – vi har konstant mobilen med os og tjekker den alt for ofte. Desuden tjekker mange arbejdsmail fra mobilen. Det betyder at hovedet aldrig rigtig holder fri fra arbejdet. Har du svært ved at lægge de elektroniske hjælpemidler helt på hylden, så kan det hjælpe at formulere det som et ønske overfor din partner eller familie. På den måde har du andre til at holde dig op på målsætningen. Prioritér at tage væk – op i et sommerhus eller ud at lave noget og få nogle helt andre oplevelser med din familie eller partner. Det hjælper mere på energien, end du tror.

Prioriter din søvn

Du har hørt det før, men søvnen er utrolig vigtig for din trivsel og sundhed. Derudover bevirker en dårlig søvn også en øget tendens til stress og depression. Du har også svært ved at arbejde effektivt og koncentrere dig ordentligt på, hvis du ikke får nok søvn. Der er desuden større chance for, at du spiser mere og tager dårligere madvalg, når du er træt og energiforladt. Du kan købe et armbånd, der holder øje med din søvnrytme og som fortæller dig noget om kvaliteten af din søvn. Du skal helst sove mellem 7-9 timer for at føle dig udhvilet.

Spis varieret

Din kost er også en afgørende faktor for, at du forbliver sund, får nok vitaminer og har energi til et travlt arbejdsliv. Der findes alskens madreligioner, men dit hovedfokus bør være på de rette portionsstørrelser, at få en masse grønt ind og spise varieret. De fleste mennesker er gode til det med kulhydrater og kød – der hvor det kniber er med grønsagerne samt at spise varieret. Når du spiser varieret sikrer du, at du får dækket dit vitaminbehov og der ikke opstår mangelsymptomer.

Så næste gang du overvejer en ny investering, burde du måske kigge indad i stedet for og investere dér…

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *