Hvad enten du er ejer af en webshop eller af en hjemmeside, der tilbyder en service, så er digital markedsføring for rigtig mange blevet til et must at investere i. Dette er meget forståeligt, da det stærkt kan antages, at hvis ikke man yder noget for at synliggøre sig selv online, så skal man ikke forvente at få succes online. Simple as that. Digital markedsføring kan tage mange skikkelser lige fra AdWords-annoncering, Facebook- og LinkedIn annoncering etc til E-mail marketing, SEO m.m. Fælles for det hele er dog, at en investering i det selvfølgelig kun kan betale sig, hvis det bliver gjort på den rigtige måde.
Afsæt et pænt budget
En af de mest sete begynderfejl i betalt annoncering er at sætte et for småt budget af til det. Er din digitale markedsføring opsat så optimalt, vil de penge, som du investerer, gavne dig på den ene eller den anden måde. Mest optimalt er dette naturligvis i form af direkte omsætning, hvis du er webshopejer eller henvendelser, hvis du er serviceudbyder. Det faktum, at du skaber trafik på din hjemmeside og dermed en awareness hos kunderne, som aldrig ville have været til stede, hvis ikke det var for din investering, bliver dog sat stor pris på af mange. Den mest udbredte grund til dette er, at man dermed kan benytte denne trafik til at markedsføre sig for brugere, der allerede er bekendte med dig.
I digital markedsføring kan man observere resultaterne af sin investering ud fra datasæt, som man derved kan benytte til at optimere ydeevnen for sin markedsføring yderligere. Bruger man for få penge på sin digitale markedsføring, er det meget mere vanskeligt at tyde generelle brugertendenser ud fra dette datasæt, som man derved kan optimere sin markedsføring ud fra. Vær derfor ikke bange for at sætte et pænt budget af til det.
Bestem dine målgrupper
Forinden du investerer dine penge i digital markedsføring, er det nødvendig at afklare med sig selv, hvem du gerne vil ramme, da dette danner grobund for, hvordan du skal gøre det. Der ligger altså et større analytisk arbejde bag online markedsføring, som simpelthen skal afklares forinden projektet skydes i gang. Hvis du eksempelvis forhandler håndklæder som disse, er din målgruppe en hel del bredere og kan derfor rammes mange flere steder online, end hvis du eksempelvis er forhandler af rollatorer.
Vær professionel
At give sig i kast med online markedsføring er bestemt ikke en walk in the park. Det kan være uhyre teknisk og man skal derfor have et hvis kendskab til den platform, man vælger at markedsføre sig selv på, før at ens investering giver mening. Det er derfor nødvendigt, at personen, om det enten er dig selv eller en ekspert, ved, hvad han/hun laver. Din investering kan hurtigt blive penge ud af vinduet, hvis du eksempelvis igangsætter et kampagnesæt på Facebook eller AdWords, som ikke er opsat korrekt.
Hvis man vælger selv at administrere sin digitale markedsføring, skal der altså investeres tid til at opbygge viden om feltet. Vælger man derimod at outsource administrationen og optimeringen af sin markedsføring til eksperter, skal der derimod investeres penge i dette. Begge af disse investeringer vil dog give god værdi igen.