Få succes på messen – skab værdi for din virksomhed

Få succes på messen – skab værdi for din virksomhed

I langt de fleste brancher afholdes der messer for at dele viden og erfaringer, for at fortælle om de nyeste trends og teknologier, og for at komme tættere på mulige investorer, samarbejdspartnere og mulige kunder. Men blot at være med på en messe er ikke nødvendigvis en garanti for, at jeres deltagelse er pengene værd. Der er mange faldgruber, og vi vil her gennemgå de største, så du kan undgå at falde i dem.

Der er meget du skal nå – også længe inden du tager afsted

En succesfuld messedeltagelse afhænger af, at i har forberedt jer godt inden i tager afsted. Der er meget hjælp at hente i messekataloget, hvor i kan se programmet og få et overblik over arrangørernes forventninger til dagen. Vær skarp på hvad du vil have ud af at deltage på messen. Hvis du har opsat nogle klare mål, gør du det lettere for dig selv og dine kollegaer at opfylde dem, og samtidig giver du dem og dig selv en mulighed for at følge op på dem efter messen og måle på om jeres deltagelse var en succes.

Undersøg også hvilke af de andre deltagere der vil være på messen, som er interessante at tale med. Læg en plan for hvornår på dagen du vil besøge dem og i hvilken rækkefølge. På den måde sikrer du, at du når at tale med alle dem, du ved at du gerne vil i kontakt med.

Brug jeres hjemmeside og sociale medier

Messedeltagelse er en oplagt mulighed for at brande jer selv. Brug derfor noget tid på at tænke over hvor og hvad i vil fortælle jeres kunder om virksomheden. Fortæl på virksomhedens hjemmeside, sociale medier og alle andre steder hvor du kan komme til, at i deltager på en messe. Det handler om at sprede budskabet og forhåbentlig lokke nogle besøgende til jeres stand.

Brug også gerne de sociale medier i løbet af dagen, og lav opslag fra jeres stand hvor i fortæller, hvor i står, hvilke nye ting i præsenterer på messen, eller om det oplæg i skal holde. Brug endelig muligheden til at lave et par små videoer.

Det er også vigtigt, at i skiller jer ud og vækker opsigt, når i er på messen. Der er mange andre, og det er let at forsvinde i mængden. Med skilte, bannere og andre sjove tiltag kan i træde frem i mængden, og blive set af jeres målgruppe. Hos Skiltex finder du, alt hvad du har brug for til jeres næste messe, hvad enten det er brochureholdere, roll-up bannere eller infostandere. Når messen er ovre, er det en rigtigt god ide at lave opfølgende pressearbejde.

Hvad skal de ansatte gøre?

På selve messedagen er der også nogle praktiske ting, i skal have styr på. Planlæg for eksempel på forhånd hvor mange medarbejdere du vil sende afsted, og husk at bemande nok til at alle kan få frokost, og har tid til at besøge de andre messedeltagere i deres stande. Tænk også over hvor mange medarbejdere der skal til at sætte standen op, og tage den ned igen om aftenen, og om de eventuelt har brug for hjælp til det. Fortæl på jeres hjemmeside om alle de nye og spændende ting i lærte på messen, og send en hilsen til de af dine kunder som du mødte på messen, og fortæl hvor glad du var for at møde dem. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *